måndag 1 augusti 2011

Det döljer sig en hel bukett blommor i det här kortet

Hejsan! Minns ni det här kortet från förra veckan? Då visade jag utsidan. På insidan döljs en tredimensionell blomma, och i dag tänker jag försöka visa hur man gör den.


Klcka på bilden så får ni se den större så blir det lättare att läsa texten. Jag har tyvärr otroligt slö uppkoppling, så i stället för att göra ett bildtungt inlägg la jag ihop bilderna och beskrivningen i en stor bild.

När du vikt, klippt och klistrat ihop dina sju blommor som jag visat på bilden ovan är det dags att fästa den i kortets insida. Den orangea kvadraten på blomman (ovan) representerar limplaceringen.
Och så här ser mitt kort ut när jag satt fast blomman inuti. Jag har använt ett papper från Eco Park till blomman.

När jag gjort klart mitt blomkort tyckte jag att det såg lite platt ut, så jag tog lite privat washi-tape, rev och tejpade i mitten. Det hade gått utmärkt att till exempel spraya eller måla med glimmer mist för att få mitten att bli lite mer blomlik. Tyvärr har jag ingen passande färg, så det gick inte för mig den här gången. Det kan dessutom vara smart att dekorera INNAN man monterar ihop blomman. Men varför göra det lätt för sig när man kan göra det utmanande ;-)
Jag vill dessutom tipsa om att sådana här kort är jätteroliga att göra tillsammans med sina barn. Jag har gjort två snabba kort med min snart fyraåriga dotter (som ska få detta kort när hon fyller år). Då använde jag vanligt vitt skrivarpapper i A4-storlek och hon fick måla blommorna innan vi satte samman dem, och så målade vi utsidan tillsammans. Klippandet och limmandet ska man nog vara lite större för att klara av, men svårt är det inte :-D

Jag hittade blomman på youtube (här) men det är inte helt enkelt att förstå hur man sätter samman blomman och det tog några genomtittningar innan jag fick klart för mig precis hur jag skulle göra.

Till slut vill jag tacka alla som deltar i tävlingen, det blir verkligen inte lätt att välja vinnare bland alla läckra bidrag. Tack!

1 kommentar: