fredag 20 maj 2011

Tutorial Egengjorda blommor del 2!

Japp, nu kommer den andra delen....I denna visar jag ett alternativ till blomma med samma stans som i den förra tutorialen. Denna gången har jag endast använt mig av scalloped stans 2". Jag har använt samma mönstrade papper Basic Greys "Hello Luscious" Sparkling, men här har jag använt bara ett och dess fram och baksida. Till braden i mitten använde jag dock en liten bit av "Hello Luscious" Yumberry. Nedan följer instruktionerna. Även här blir inlägget långt med det är pga alla bilder! Detta är det du behöver; 1 st Scalloped stans 2", 1 eller 2 mönstrade papper, lilla stansen ur bradmakingkitet, 1 liten rund brad ur detta, samt klisterlapp + akrylkåpa, penna samt sax.
Stansa ut 2 st rundlar med hjälp av Scalloped stansen 2" och en mall i kopieringspapper. Mallen viker du dubbelt x 2, dvs så den blir en fjärdedels cirkel.
 Om du vilka inka/chalka kanterna gör det medan rundlarna är hela.
 Använd sedan mallen för att märka ut mitten på de utstansade rundlarna. Lägg kant i kant och sätt en prick i mitten. Spelar ingen roll om det är fram eller baksida. Pricken kommer att försvinna.

Klipp sedan in mot din prick vartannat kronblad, "hjärtan", MEN inte hela vägen in. Lämna ca 0,5 cm mot mitten. annars slutar det med att du har en salig massa bitar papper ;). Gör detta på båda.
Därefter viker du dessa "hjärtan" eller kronblad på mitten.
Den översta blomdelen viker du "räta mot räta" och den understa "aviga mot aviga". Se bild ovan.
Lägg sedan blomdelarna ovanpå varandra, lite "snett" så att du skymtar underdelen mellan överdelens kronblad. Gör ett hål med en sak, pik, nål eller annat vasst i mitten av båda. Nu kommer vi till att göra en brad som matchar papperet!
Du behöver då grejerna som finns i bradmaking kitet. Jag har stansat ut en del av ett mönster i ett matchande papper med hjälp av den lilla stansen som finns med på bild 1.
 Tag den lilla utstansade cirkeln och placera på arket med förklistrade små dubbelsidiga klisterlappar.
Tag sedan av från arket, din cirkel är nu förklistrad. Klistra den på braden och fäst sedan en akrylkåpa på. Tada! Klart!
 Fäst den sedan i din blomma och den är nu nästan klar att användas!
Som ett sista moment har jag stansat ut en liten cirkel (största stansen i bradmakingkitet), detta kan göras i valfritt papper. Denna limmas fast på baksidan för att ha en bra häftgrund att fästa din blomma på dina projekt! Här har jag gjort ett enkelt litet kort där jag valt att använda blomman ifråga.
Har använt mig av Core´dinations Essentials "Poseidon" som cardstock. Har sandpapprat hörnen lite för att ge en lite sliten look. De mönstrade papperna är samma som jag använt till blomman och ett Glitz alfabet i chockrosa.

Kommer även en tutorial i helgen om hur man kan göra ytterligare en variant på blomma med de tidigare nämnda stansarna....
//Katarzyna

1 kommentar:

  1. Det är så häftigt med alla blommor, man kan få dom hur man vill....nästan....ler. Jättefina.
    Trevlig Helg

    SvaraRadera